Jo tidligere nye idéer testes jo hurtigere bliver man klog på, hvad der duer og hvorfor.

Når man skal skabe nyt kommer man hurtigt til at bruge mange timer og penge baseret på forståelsen af brugernes behov og på antagelser om konteksten. Test hurtigst muligt og spar tid og penge og kom frem til den rigtige løsning hurtigere!

”Find ud af om i laver DET RIGTIGE, før i laver det RIGTIGT”

Alberto Savoia, ophavsmand til begrebet ”pretotyping”, Innovation agitator hos Google,  Underviser på Standford University

Når man er nået så langt som til at indkøbe nyt, bygge og implementere, så bliver investeringerne hurtigt virkelig store. Hvis man på dét tidspunkt HAR testet luset de dårlige idéer ud og justeret de gode idéer, så de bliver til De RIGTIGE så har man et meget stærkere og bedre kvalificeret beslutningsgrundlag for investeringen.

Det kan være svært at afgøre på forhånd, hvad der er vigtigere end andet. Ved at teste prototypen i den virkelige situation åbner man op for brugernes holistiske oplevelse og behov. Det betyder at brugernes emotionelle behov, sansninger og etiske vinkler kommer frem.

Det man tester kan være et produkt, en indretning, en service, en arbejdsgang, et flow eller en blanding af nogle af disse.

Prototypen og testen bliver en katalysator for dialog med brugerne, som skaber indsigt i brugernes behov og prioriteter. Observation af brugernes interaktion med prototypen i det virkelige scenarie skaber yderligere forståelse og essentiel viden til definitionen af den rigtige løsning.